Vem kan motstå Hembakat?

När de flesta pappersupplagor sjönk under 2015 var det ett par baktidningar som ökade. En gick upp särskilt mycket, Hembakat, som ökade med 34 %.

För att befästa tidningens framgång utvecklade Onemotion tillsammans med LRF Media ett mässkoncept – eftersom ingen av de etablerade mässorna riktigt tagit tillvara bullmammornas och bullpappornas intressen fullt ut.

Onemotion gav mässan ett namn, skapade en grafisk profil och utvecklade mässkonceptet med all kringkommunikation. Vissa ingredienser var redan givna, lokalen och tidpunkten – Fyrishallen i Uppsala 12-13 mars 2016. Allt material knådades ihop under december-mars.

Efter att namnet ”Alla älskar Hembakat” och den grafiska identiteten fått godkänt utrustades säljkåren med ett presentationsmaterial och en bokningswebb för utställare. Sponsoraffischer, banners och annonser i Expressen, Aftonbladet, UNT, Lantliv och Hembakat lockade närmare 6.000 besökare, vilket överträffade målen och lämnade viss mersmak.

Hembakat_kolumn