Ett annat sätt
att tugga Mentos

Mentos är ett välkänt varumärke, för de flesta förknippade med godisrullar. Vad många inte vet är att Mentos även gör fruktiga tuggummin. Något som Onemotion fick i uppdrag att ändra på.

Mentos (Valora Trade AB) behövde en rikstäckande kampanj för att marknadsföra sina fruktiga tuggummin mot en primär målgrupp 15-25 år. Med en begränsad budget, men med en önskan om att både öka försäljning och marknadsandelar, stod vi inför en stor utmaning. Med hjälp av smart mediaplanering och stor insikt i hur målgruppen agerar och i vilka medier den rör sig började ett koncept sakta men säkert ta form.

Konceptet blev att illustrera hur livet och vardagen blir roligare och färggladare när du tuggar Mentos fruktiga tuggummin. Ett nytt grafiskt manér med kampanjlogotyp togs fram. Och för att på ett humoristiskt sätt förmedla konceptet tog vi fram en karaktär i form av Louie, en kameleont som genom sina egna färgskiftningar sprider färg omkring sig.

Medievalen gjordes utifrån målgruppens digitala medievanor, med fokus på kanaler som YouTube, bloggar, Instagram, bioreklam och banners.

En kampanj- och tävlingssajt togs fram för att engagera och aktivera målgruppen. Genom att kampanjen togs ut via både reklam, PR och event är den ett utmärkt exempel på hur IMC fungerar som arbetsmodell och hur resultaten maximeras när alla delar samverkar.

”Det är den bästa och mest sammanhållna kampanj jag varit med om att genomföra. Alla enheter följer samma känsla och grafiska uttryck, oavsett om det är en banner, eventmonter, reklamfilm eller keps. Kombinationen mellan traditionella och sociala medier, i form av samarbeten med bloggare och Youtubers, har dessutom varit optimal för att nå vår målgrupp.” — Eva Ström, ansvarig för Mentos på Valora Trade Sweden