Outlander plug-in hybrid på Arlanda

Mitsubishi var en av de första leverantörerna att introducera plug-in hybrid för stora bilar på den svenska marknaden och har på kort tid etablerat en ledande position inom segmentet.

Mitsubishi hade bokat en utställningsyta inför lanseringen av den nya bilmodellen Outlander Plug in Hybrid. Under våra initiala diskussioner föddes idén om att skapa en ny typ av bilutställning som på ett bättre sätt framhävde egenskaperna hos bilen och som intresserade nya målgrupper för varumärket.

Genom att använda ny teknologi för att skapa en mer interaktiv bilutställning integrerades interaktiv Digital Signage i monterlösningen. Skärmar integrerades bakom bilen och i golvet under bilen. Vi skapade en app som kontrollerade skärmarna och som styrde innehållet så att besökaren själv kunde välja vilka förhållanden bilen skulle visas i. Eftersom modellen är en SUV med goda egenskaper både på och vid sidan av vägen, kunde vi inspirera kunden till olika typer av användande.

När kunden provsuttit och bekantat sig med bilen kunde man genom touchscreen-lösningen fördjupa sig inom teknik, förmånsvärden och andra relevanta egenskaper. I appen, som stod direkt kopplad mot samtliga svenska återförsäljare, kunde man även boka en provkörning hos sin lokala återförsäljare. Appen kunde självklart även laddas ner till besökarens telefon och gav dem på så sätt möjlighet ta del av information om bilen i lugn och ro när dom satt sig tillrätta på flyget och senare välja tid och plats för provkörning.

Resultaten överträffade förväntningarna, med över 3000 interaktioner i appen och 170 bokade provkörningar vändes en traditionell bilutställning till en interaktiv utställning för de 240.000 personer som passerade förbi utställningen. Utställningen som var tänkt att vara under fem veckor förlängdes till att omfatta totalt åtta veckor.