My Famous Friday

The Famous Grouse är den storsäljande skotska whiskyn som gett ripan ett ansikte.

Sortimentet har växt från den välkända originalflaskan till att nu innehålla bland annat den rökiga Smoky Black och 12-åringen Grouse Malt.

Kommunikationsutmaningen vi stod inför var att öka kännedomen kring konceptet My Famous Friday. Ett koncept som Famous Grouse utvecklat vilket tar avstamp i temat outdoor. My Famous Friday kan upplevas runt ett middagsbord med dina vänner, i en kanot som rör sig på ett stilla vatten eller runt en tänd brasa på stranden. Alla har vi vår egen tolkning av vår Famous Friday.

För att etablera och berätta historien om My Famous Friday har vi kombinerat digitala PR-aktiviteter med eventlösningar. I sociala medier har vi skapat innehåll som kombinerat whiskyn, den varumärkesrelaterade ripan samt säsongsbetonade aktiviteter som fiske och fjällvandring. Parallellt med detta har vi också genomfört en ”My Famous Friday”-tävling, där vinnarna får bjuda sina vänner på en skräddarsydd Famous Friday. I sin helhet har aktiviteterna stöttat och stärkt konceptet My Famous Friday och hjälpt till att stärka varumärket Famous Grouse ytterligare.