Volvo Ocean Race – mer än bara segling

Den 14-21 juni välkomnade Göteborg världens främsta jorden-runt-kappsegling, Volvo Ocean Race, till sista stoppet innan målgång.

Det var fjärde gången som ett av världens mest uppmärksammade sportevenemang besökte Göteborg. Volvo Ocean Race utgjorde även ett unikt tillfälle för att synliggöra stadens utveckling, innovationer och befästa Göteborgs position som en av norra Europas ledande evenemangsstäder.

I evenemangsområdet Race Village i Frihamnen var det fri entré under hela veckan och det bjöds på allt från underhållning och prova-på-aktiviteter till segling i världsklass.

Vårt uppdrag var indelat i tre delar; Kampanjidé och grafisk identitet, webbproduktion och evenemangsetablering. Vi fick även den stora äran att producera den officiella festen Awards Night.

Kampanjidén och den grafiska identiteten skulle genomsyra hela kommunikationen före och under evenemanget. Syftet var att skapa uppmärksamhet kring evenemanget i stort, attrahera målgrupper och hålla en röd tråd från start till slut för att behålla igenkänning. Vi tog fram kommunikationskonceptet Bli en del av äventyret – mitt i Göteborg som syftade till att välkomna alla till både folkfest och segling, vilket även blev våra två budskapsspår.

Mediebilden av Volvo Ocean Race Göteborg 2018 var väldigt positiv och precis som målsättningen lyftes mer än bara seglingen.

I webbuppdraget för www.volvooceanracegoteborg.com ingick uppdatering till det nya manéret, funktionstest, sökmotoroptimering och löpande support och drift under hela evenemangsperioden.

Onemotion IMC ansvarade även för evenemangsetableringen av hela eventområdet på bananpiren. Etableringen utsattes detta år för särskilt stora prövningar på grund av de tuffa väderförhållanden som rådde, med vindstyrkor upp till 32ms. Den stora ytan i kombination med tuffa tidslinjer ställde höga krav på etableringsteamet som även under veckan arbetade med löpande underhåll av området. Höga miljö och säkerhetskrav var annat att ta särskild hänsyn till. Väder och andra utmaningar till trots gick evenemangsproduktionen smidigt och Göteborgare och turister bjöds på en seglingsfest i världsklass.

Awards Night är tillfället då seglare, sponsorer, politiker och lokalt näringsliv får fira vinnarna från den senaste seglingsetappen, denna gång var festen mer laddad än någonsin eftersom tre båtar delade poängställningen för förstaplatsen inför det sista seglingsbenet i tävlingen. Festen anordnades i Eriksbergshallen och innehöll förutom trerätters middag och tal av såväl borgmästare som tävlingsledning, prisutdelning samt förstklassig underhållning från bl.a. The Soul Company. Festen benämndes av Volvo Ocean Race teamet som den bästa av de 12 Awards Nights som arrangerades under tävlingen.

Arbetet skedde i nära samarbete med Göteborg & Co och pågick från februari till juni 2018. Onemotion IMC var också Official Partner till Volvo Ocean Race Göteborg.

Som helhet är Volvo Ocean Race stopover Göteborg ett bra exempel på hur Integrerad kommunikation och helhetstänk över olika discipliner skapar såväl kostnadseffektivitet som goda resultat.

VOR-grafiskprofil-1200x900pxVOR-collage-1200x2450px