Nytänkande digital lösning för Xbox-fansen

För att uppmuntra och hjälpa konsumenter att köpa Xbox One skapade Onemotion webb-appen Xbox Friend Circles.

En applikation där våra målgrupper kostnadsfritt kunde skapa, delta i och sprida virtuella grupper. Genom att rekrytera vänner kunde de tillsammans låsa upp ett unikt erbjudande.

Appen publicerades på Xbox svenska hemsida och kampanjen marknadsfördes huvudsakligen via deras egna kanaler och sociala medier. Allt material inklusive appen utformades med ett tydligt gamification-tänk, för att attrahera och engagera konsumenter vana vid att sträva efter achievements och digitala belöningar.

Onemotions arbete omfattade hela kampanjen, från idé till programmering, publicering och marknadsföring. Under projektet har vi kontinuerligt uppdaterat såväl appen som marknadsmaterialet, för att anpassa till exempelvis dagsaktuella teman och högtider. I arbetet har vi även haft en koordinerande roll mellan flera avdelningar internt på Microsoft i både Sverige och EMEA för att säkerställa leverans och kommunikation.