Med filmer och content starkt kopplade till italiensk lifestyle etableras den smidiga cityikonen på den svenska marknaden. Följ med Fosco Giulianelli som älskar la dolce vita och sin bil.

FIAT är ett av världens ledande bilvarumärken. Varumärket är byggt kring löften om enastående detaljerad och genomtänkt design samt ståndsmässig komfort.

I uppdraget att etablera nya FIAT 500e som ett självklart elektriskt val för svenskarna ingick dels att öka intresse på SoMo men också att skapa konkret ökning av antal provkörningar.

Med ett antal uspar i åtanke och en research kring vad vi svenskar längtar efter i fråga om bilreklam skapades en reklamdramasvit med karaktären Fosco Giulianelli.

Istället för att peka direkt på logiska värden öppnade filmerna portarna till drömmen om ett liv med lite mer ”sprezzatura”. Ett begrepp som översätts bäst som en slags avslappnad elegans som präglar alltifrån klädval till hur man för sig.

Så, frågan återstår, kan man sälja en bil med drama? Absolut. Kampanjen dubblerade målgruppens intresse jämfört med parallell testkampanj. Antalet aktiva leads till provkörning av bilen gick upp. Bravissimo, eller hur?

analog-02
digital-02