play

På uppdrag av FCA tog Onemotion fram lanseringskampanjen för nya Fiat 500. Filmerna för designikonen som är 100 % elektrisk utgår från italienska modeikoners framgångsrika koncept – sprezzatura. Ett begrepp som idag närmast kan kallas för en världsomspännande subkultur.

Uppdraget från FCA var att kommunicera fördelarna med nya Fiat 500. USP:arna som man definierat som viktigast för målgruppen var den italienska designen, att bilen är 100 % elektrisk och har snabbladdning som räcker för en hel dags stadskörning. Målsättningen var att öka antalet provkörningar och köp av Fiat 500.

Dels för att sticka ut bland konventionell bilreklam, dels för att förmedla de livstilsvärden som Fiat 500 äger tog vi på Onemotion fram ”Le Storie di Fosco”. Underhållande kortfilmer som lär oss att leva livet lite mer dolce och samtidigt tydligt tar upp de konkreta fördelar som den nya modellen av Fiat har.

För presentationen castades givetvis en äkta italienare med ett stort mått ”sprezzatura”. Uttrycket som betyder ”en särskild nonchalans och att göra något utan ansträngning” har tagits till sin spets på modemässan i Florens där detaljer som slip-ins, uppkavlade ärmar och slarvigt instoppade skjortor av god kvalitet utgör vapen i slaget om vem som har den mest avslappnade elegansen. En Fiat 500, blir kronan på verket i drömmen om en sådan livsstil. Att bilen dessutom spelar Nino Rotas ”Amarcord” när du kör gör inte upplevelsen sämre. Håll ögonen öppna efter filmerna som bl.a. kan ses på Instagram.

fiat-hero
fiat-02