play

Ica Maxi genomför årligen en turné där Tomten besöker alla 85 butiker från runt om i Sverige, från Haparanda i Norr till Trelleborg i Söder.

Vi fick i år uppdraget att ta helhetsansvar för turnén, från idé och koncept till planering och genomförande.

Vår lösning byggde på att skapa en turné där allt handlade om Julen och att man kan hitta allt som tillhör Julen på Ica Maxi från mat, dekoration, pyssel och julklappar. Detta med hjälp av flertalet starka varumärken som turnévänner: Marabou, Kavli, Gille och Dr. Oetker.

Besökarna fick värma sig med glögg och fika medans barnen pysslade eller gav Tomten sin önskelista och fick en julklapp som tack. Besökarna kunde även få med sig julklappstips med rim hem.

Tomteresan var mycket uppskattad av både butikerna själva och besökarna men främst av barnen som fick träffa tomten. Totalt besökte fler än 36 000 besökare tomteresan. Det delades ut 105 000 smakprov av Aladdin, Daim Orange och pepparkakor. Tomten fick besök av 11 200 barn och 20 000 pyssel gjordes.