play


Norrlands Ljus
Stay Out West

Norrlands Ljus är en ljus lager 100% ekologisk och bryggd i Sverige, drycken består av 100% ekologisk premiumhumle och svenskodlad korn. Spendrups och Norrlands Guld har länge varit sponsor till Way out west. Festivalen pågår i 3 dagar i Slottsskogen i Göteborg. För att utöka festivalen har man skapat ett nytt område på bananpiren i Göteborgs hamn. Det nya området är en expansion av festivalen med mer betoning på fest, Norrlands Ljus har tagit ägandeskap över sponsorskapet för öl. Målgruppen för Stay out west är festivalbesökare till Way out West som vill uppleva en bra efterfest efter den ordinarie festivalen stänger och gratisbussar tar besökarna vidare. Besökarna kommer från hela Sverige och är i olika åldrar, gemensamt är musiken och att de tycker om fest och festivalkänslan.

Vårt uppdrag var att skapa en miljö som sticker ut på området och som ger goda förutsättningar för målgruppen att mötas, umgås, ha kul och njuta av god ekologisk öl. Installationen måste vara stor och synas väl samt ge ett tydligt mervärde till hela festivalområdet eftersom området saknar egen infrastruktur och byggs upp från grunden inför festivalen. Kommunikationen runt om evenemanget omfattades inte av uppdraget, endast aktiveringen på plats.
 
Vi insåg tidigt i arbetet att ljuset skulle spela en avgörande roll, dels som en del av varumärkeskonceptet men även för att utnyttja faktumet att området endast är öppet under dygnets mörka timmar och det gällde att skapa mycket stämning och en oförglömlig upplevelse för besökarna. Utöver detta gjordes en utförlig målgruppsanalys för att ta reda på vilka aktiviteter som skulle binda målgruppen längst på plats eftersom själva avsikten var att besökarna inte bara skulle se och uppleva utan även att stanna så länge som möjligt inom området.

Eftersom en del av målsättningen var att bygga en installation som tydligt tog plats inom området var vi tvungna att tänka långt ifrån traditionella montersystem, vi valde att bygga hela området av containers, en lösning som också var kostnadseffektiv och gav möjlighet att lägga mer resurser på aktiveringen i sig med belysning och annat som bidrog till upplevelsen. Mycket viktigt i produktionen var även säkerhetsarbetet, specialister togs in för att granska konstruktionen, något som visade sig vara väl investerad tid då det under festivalens första dag blåste upp emot 30 sekundmeter i hamnen, men platsen förblev trygg för besökarna.

50 containers fraktades till platsen och byggdes upp i en pyramidform samt en omgivande formation som bildade ett område med barer, mat och aktiviteter. I olika containers bjöds det på olika upplevelser, pingisbord, loungeytor, barer, flipperspel och en pizzeria. 4 basketplaner byggdes på området och stora barytor där besökarna i lugn och ro kunde ta en öl och umgås. Genom containers kunde man även gå in till den största scenen på området där livemusik och DJs spelade.
Varje container ljussattes separat och sammankopplades så att hela området kunde styras i takt med musik eller aktiviteter. Ljuset blev en tydlig inramning som ramade in en stor del av festivalområdet och som tydligt markerade Norrlands Ljus närvaro på området.

Vårt uppdrag var att skapa en miljö som lockade besökarna och höll dem kvar inom området, där de kunde avnjuta och upptäcka Norrlands Ljus. Den över 10 meter höga installationen blev naturligt det stora blickfånget på området och området platsen där den naturliga festen uppstod och blev kvar. Montern utgjorde en utmärkt bakgrund för alla som ville dela sin upplevelse från Stay out West i sociala medier vilket gjorde att Norrlands Ljus fick stor spridning även där. Eftersom samtliga mål rörde aktiveringen på plats, för de besökare som tagit sig till Stay out West uppfylldes de målsättningar Spendrups hade med sin aktivering mer än väl.

norrland-1
norrland-2
norrland-3