play


Stockholms Stad
One Stockholm

Europride är en festivaltitel som varje år får användas av en europeisk festival för HBTQ-personer, 2018 stod Stockholm värd för Europride för tredje gången, vilket innebär att den ordinarie Pride-festivalen genomfördes under Europrides flagg. I samband med festivalen fick Onemotion IMC i uppdrag att hjälpa Stockholms stad att skapa en egen kampanj för att förmedla att detta är en stad för alla, som aktivt stöttar och delar Europrides budskap. Kampanjen var dock fristående från Europrides kommunikation och behövde därför en egen identitet, samtidigt som den tydligt skulle associeras till festivalen.

Lösningen blev konceptet One Stockholm, vilket grundade sig i Stockholms stads Vision 2040 – Ett Stockholm för alla. Den grafiska utformningen skapades genom en kombination av den ikoniska Pride-flaggan och stadens egen färgpalett i ett lekfullt animerat rutmönster, för att skapa igenkänning, energi och symbolik. Budskapet och kampanjens hashtag #onestockholm valdes för att fungera mot både stockholmare och tillresta besökare från hela världen.

För att nå så många stockholmare som möjligt genomförde vi en eventturné med aktiveringar på flera välbesökta platser utanför stadskärnan – Vällingby, Tensta, Bagarmossen, Skärholmen samt Kungsträdgården. För att skapa engagemang och delaktighet använde vi den digitala bildmosaik-tjänsten Luster. Alla som publicerade bilder med #onestockholm kunde besöka våra event och skriva ut sin bild, som därefter sattes upp för att bilda ett gigantiskt motiv bestående av 3 800 individuellt färgmatchade bilder.

Förutom alla deltagare som var med och skapade bildmosaiken passerade fler än 100 000 personer våra event – dessutom har betydligt många fler nåtts av budskapet via Stockholms stads egna kanaler. Kampanjens hasthtag #onestockholm svarade upp både mot Stockholms stads Vision 2040 och innebar dessutom en unik symbolisk möjlighet till delaktighet för alla besökare, i skapandet av bildmosaiken som växte fram under turnéns gång, samtidigt som varje taggad bild betydde ett aktivt ställningstagande för Europride med Stockholms stad som avsändare.