play

Vår uppdragsgivare Paradox Interactive är en av världens största spelutvecklare med fokus på strategispel. Med PDXCON var målsättningen ett internationellt genombrott, ett evenemang av världsklass där spelare och utvecklare träffas, upplever och utvecklar spelen.

Onemotion IMC skapade ett globalt gångbart koncept med förutsättningar för ett tre dagar långt firande för Paradox största fans. Efter noggrann research arrangerades eventet på Funkhaus i Berlin.

Fredagen den 18 oktober öppnades dörrarna. Man hade aktivitet 15 timmar per dygn tills dess evenemanget stängde söndagen 20 oktober. Under de få stängda timmarna byggdes upplevelsen om helt för att passa nästkommande dags aktiviteter; 4 scener och 14 montrar där besökarna kunde uppleva spelen och träffa utvecklare samt en 80 m lång gata där spelarna kunde spela företagets brädspel fanns på plats. På huvudscenen mixades skräddarsydda regisserade presentationer med underhållning och lanseringar.

Resultat: PDXCON överträffade alla förväntningar och gav enastående resultat i såväl upplevelse som mätbara effekter. Totalt såldes över 2.000 biljetter till besökare från 40 länder med en publik online på 3 192 913 streams. 600 artiklar gick i global press, 20 miljoner personer tog del av 13 speltrailers lanserade under eventet, 413 622 nya spelkonton registrerades under eventdagarna. I sin helhet hade eventet hade en global räckvidd med påverkan på de över 3 miljoner människor som tog del av PDXCON.

PDX6
PDX 2
PDX 5