play

Paradox Interactive samlade fans från hela världen, media, partners och anställda i det episka tredagarsfirandet PDXCON på Nacka Factory.

Onemotion IMC fick i uppdrag att hjälpa svenska spelutvecklaren Paradox Interactive omskapa PDXCON som en helt öppen mötesplats och fest, där hela Paradox speluniversum fanns representerat enligt devisen 3P – People, Players och Product. Mässan har tidigare fungerat som en traditionell pressträff, men nu ville företaget förändra konceptet i grunden.

Syftet var att ge någonting tillbaka till sin internationella fanbase och samtidigt knyta dem närmre till Paradox, som på så sätt vill skapa delaktighet och engagemang för sina spelserier på ett närmast branschunikt sätt.

PDXCON innehöll därför en bred mix av aktiviteter, däribland en livestreamad invigningsshow, utvecklarsamtal, seminarier, LAN-party, konstutställning och givetvis massor av spelmöjligheter.

Årets genomförande blev en slutsåld succé med 1 100 besökare varav 700 betalande fans.
Invigningsshowen sågs av närmare 10 000 personer, via sociala medier kommenterade fler än 15 000 personer och 3 500 delade material från eventet. Under invigningen ökade Paradox aktie med 23% i värde, under eventdagarna steg den sedan ytterligare 17%.

Onemotion IMC:s koncept har sammantaget medfört större medial spridning, många fler besökare än tidigare, skapat en arena för dialog mellan fans och Paradox spelutvecklare samt skapat ett jobb-talent program under evenemanget. Det nya formatet har tagits emot väl och beslut är redan fattat att PDXCON 2019 kommer bli tre gånger så stort och arrangeras av Onemotion IMC i Berlin.

pdxcon-1