play


Samsung
Slush

Samsung sponsrar den årliga innovationskongressen Slush i Helsingfors. En del av Samsungs sponsorskap är en utställningsyta där produkter knyts till innovationer. Inför Slush önskade Samsung ett kreativt koncept för hur deras nya LED serie skulle visas. Utmaningen ligger i att visa en skärm och få betraktaren att förstå att det är skärmen i sig som är nyheten, inte det som visas på skärmen. Uppdraget var att ta fram ett innehåll och en kreativ installation som framhävde dessa egenskaper.

Det som var viktigt i just detta fall var de egenskaper LED teknologin har i förhållande till vanliga skärmar, vilket består i; modulariteten (möjligheten att bygga skärmen i annorlunda former), kontrastdjupet/färgåtergivningen samt den överlägsna bildkvaliteten och ljusstyrkan i panelerna.

Lösningen blev att ta fram en modulär form som skärmarna skulle monteras i. Denna 3D-skiss producerades även i miniatyrformat i trä. Därefter filmade vi en mix av flytande ämnen i formen för att förhöja och påvisa den modulära formen i installationen.

Vi använde oss av bland annat diskmedel, havremjölk och karamellfärg. Allt spelades in för att sedan inverteras, dvs vi använde vitt som bas för att efter kunna behandla materialet i After Effect och för att få ut maximalt av färgrymden.

När efterproduktionen var färdig provbyggdes hela installationen för att den slutgiltiga filmen skulle kunna testas och kalibreras. Detta var också ett viktigt förberedande moment inför produktionen på plats på Slush som dels var tidsbegränsad men även skulle ske på ovanpå en monterinstallation och delvis frihängande utan supporterande väggkonstruktion.

Vi uppmanades flera gångar av arrangören att tona ned skärmen under framträdanden på stora scenen eftersom skärmen stal uppmärksamheten från besökarna, ett bättre betyg kan man knappast få. Med en begränsad budget kunde vi genom omsorgsfullt hantverk, såväl digitalt som analogt, skapa en helt unik upplevelse som tydligt påvisade produktens egenskaper.

slush-1
slush-2
slush-3
slush-4