Stadens största folkfest genomförs varje år i Stockholms hjärta. Stockholms Kulturfestival har funnits i sin nuvarande tappning sedan 2006. Ett brett utbud av musik, konst, barnteater, familjeaktiviteter och internationella gästspel möter målgruppen under några intensiva augustidagar.

Onemotion har helhetsansvar för kommunikationen. Vi har tagit fram koncept och grafiskt manér baserat på festivalens värdeord; glädje, gemenskap, nyfikenhet och stolthet. Målet är att locka besökare och samtidigt stärka festivalens varumärke.

2019 års tema blev ”Rymden”. Vi skapade ett interaktivt koncept för upplevelsegatan baserat på solsystemet. Planeterna gjordes skalenliga och placerades med rätt avstånd till solen. Störst var Jupiter med en diameter på 3,6m och minst blev Merkurius med 1,7m. Mellan planeterna kunde man delta i aktiviteter och lära sig mer om rymdens aspekter. Bland annat kunde besökarna uppleva hur det är att sitta i en månlandarkapsel, hur gravitation påverkar oss och få känslan av tyngdlöshet.

Resultat: 2019 års upplaga av Kulturfestivalen slog besöksrekord och ca 550.000 besökare upplevde utställningen om rymden på Strömgatan.

rymden
gata