Onemotion 20 år

Idag fyller vi jämnt. Två decennier har gått sedan byrån, i sin första form, såg dagens ljus. Hundratals kampanjer senare och som en av Sveriges största byråer är visionen idag ”Världens bästa byrå” ett löfte mot såväl kunder som anställda. Därför har vi frågat några personer som känner oss väl om hur det är att arbeta tillsammans med vårt gäng och lyft fram några kampanjer vi är extra stolta över.

Jenny

Frågor till Jenny Berggren, Onemotions allra första kund

Du var Onemotions allra första kund. Hur var din upplevelse av Onemotion då?

Jag var imponerad av kreativiteten och engagemanget. De var lyhörda för mina behov och levererade events av hög kvalitet som gav effekt och som var i enlighet med varumärket och målgruppen, Tomasz skötte ju allt då och hade örnkoll på precis allt.

Du har ju sedan fortsatt vara kund till Onemotion genom åren som beställare genom flera olika bolag, hur upplever du skillnaden mellan nu och då?

De har utvecklats mycket sedan starten och vuxit till en större byrå med ett bredare utbud av tjänster. Jag upplever fortfarande att de är lika professionella och engagerade.

Vad tror du är framgångsfaktorer i ett lyckat kund- och byråsamarbete?

Jag tror att det viktigaste är att det finns en ömsesidig förståelse och respekt mellan kunden och byrån. Kunden måste vara tydlig med sina behov och mål, och byrån måste vara lyhörd och villig att anpassa sig efter kundens önskemål. Det är också viktigt att det finns en god kommunikation mellan parterna.

Frågor till Rebecca en mångårig kund på Dagens Industri och Gasellen:

Du är en av de kunder som Onemotion IMC vunnit Gyllene Hjul med tillsammans - vad är nyckeln till framgången enligt dig?

Framför allt beror vår framgång på den fantastiska teaminsats från samtliga involverade. Att samarbeta med en byrå som är lika engagerad i produkten som vi på Di är få förunnat. Det som definierade segern för ett Gyllene Hjul var modet och målmedvetenheten i att våga satsa på en komplex kreativ lösning som ingen tidigare genomfört. Och att vi tillsammans hantera alla de utmaningar vi behövde lösa längs vägen.

Som kund till Onemotion, vad skulle du säga definierar samarbetet?

Vi har ett oerhört tight samarbete, högt förtroende för varandra och stor tilltro och respekt för våra olika kompetenser. Tydlig kommunikation och transparens är delar av vårt framgångsrika samarbete. Onemotion är både strategiskt bollplank till Di Gasell och utförare av leveranserna. Vårt gemensamma engagemang och passion för Gasells eventturné gör att vi alltid utmanar vår kreativa höjd för att ta nästa steg.

Du har ju gjort många olika uppdrag med Onemotion, vilket är du allra mest stolt över och varför?

Samarbetet innehåller över 100 genomförda event - svårt att välja! Men vi vann Årets B2B event genom att frångå ett traditionellt eventkoncept med skärmar och mingelbuffe. Istället projicerades allt content bord för sittande gäster och en 3-rätters middag. Ett nytt digitalt grepp som gav deltagarna en helt ny upplevelse. Den kreativa höjden var helt unik, tekniken komplex att ta med sig till sju olika event, men effekten var helt magisk för deltagarna och våra partners. Jag är stolt över att vi lyckades ta fram konceptet under en tid när vi inte fick träffas. Vi lyckades genomföra våra vågade idéer och satsa på något helt nytt i en tid som var oerhört präglad av pandemins utmaningar. Se case

Rebecka
Tomasz Mats

Frågor till Tomasz och Mats, grundare respektive VD

Hur föddes Onemotion?

Tomasz: Byrån föddes runt en vision om ett enklare byråsamarbete, att vi skulle kunna leverera en riktigt bra 360 upplevelse för våra kunder. I början handlade det om två fokusområden Event Marketing och Trade Marketing, som var stort då, därefter har vi följt marknadens utveckling och anpassat våra tjänster efter kundernas behov.

Mats: Man kan ju tro att vi alltid känt varandra och det känns så. Men Tomasz gjorde grovjobbet de första fem åren och byggde byråns hörnstenar. Jag arbetade då på Fujitsu Siemens och var en av byråns första kunder. Så löpte det på tills jag, som bolagets bästa referens, bytte sida och blev en del av Onemotion. Byråns DNA sträcker sig dock tillbaka till 1996 då vi båda arbetade inom IT-branschen, fast på två olika ställen. Vi träffades och insåg att två budgetar är bättre än en och bestämde oss för att samverka och skapa underverk!

På vilket sätt kompletterar ni varandra som byråledare?

Tomasz: Mats är operativ chef, vilket speglar hans personlighet och bakgrund bäst, därför faller rollerna sig ganska naturligt. Det som förenar oss är en stark, samsyn på kommunikation och affär vilket ger en bra redundans och ett högt förtroende. Något som är helt nödvändigt i ett partnerskap.

Mats: Som Kreativ Chef leder ju Tomasz det kreativa arbetet i våra projekt och skapar den där magin som är en av orsakerna till att vi vinner Gyllene Hjulet titt som tätt.

Hur ser ni på framtiden?

Mats: Vi har byggt Onemotion IMC organiskt, på starka kundrelationer och hög kreativitet och det kommer vi fortsätta med. Vi har alltid varit nyfikna på att utforska nya vägar, något som lett till att vi idag är en koncern med flera olika bolag som kompletterar Onemotion IMC, även om kärnan förblir samma. Jag tror att det är ett framgångsrecept i synnerhet när omvärlden förändras allt snabbare.

Tomasz: Vi ser en tydlig trend att kunderna vill ha mer av helhetsansvar. Vi har kommit upp i en nivå av hög dignitet, i fråga om såväl kreativ nivå som uppdrag. Det ska vi fortsätta att förknippas med. Onemotion ska vara en riktigt kreativ byrå som levererar stort mervärde för kunder och anställda.

Här är ett urval av projekt vi är extra stolta över